Název:
Efektivita instrumentalizace masmédií v ofenzivních zahraničněpolitických strategiích
Překlad názvu:
The Effectiveness of Mass Media Instrumentalization in Offensive Foreign Policy Strategies
Autoři:
Mareš, Tomáš ; Aslan, Emil (vedoucí práce) ; Mölder, Holger (oponent) ; Sazonov, Vladimir (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2024
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The dissertation thesis focuses on the issue of the effectiveness of mass media instrumentalization on the information-psychological level in offensive foreign policy strategies. Despite an increased interest in both the offensive potential of mass media assets as well as particular strategies enabling to employ these assets to assertively decide political and military conflicts in the course of the last two decades, there is still a crucial lack of understanding of how the effectiveness of these strategic approaches is produced or could be appraised. Therefore, this dissertation thesis aims to construct a comprehensive definition of effectiveness in the given context and use it to generate a new and unparalleled analytical model that can be applied to proceed with a qualitative assessment of the 'efficiency potential' of (real or prospective) offensive foreign mass media campaigns led on the information-psychological level. Such a kind of tool (or similar) is still desperately missing. In the last step, a purposefully selected case study framework - Russian mass media in Ukraine in 2013 (but referencing to both: the period of building up the Russian media network starting from the first presidential term of Vladimir Putin and its utilization during the latent and escalation phases of the Russian-...Disertační práce se zaměřuje na zkoumání problému efektivity instrumentalizace masmédií na informačně-psychologické úrovni v rámci ofenzivních zahraničněpolitických strategií. Navzdory zvýšenému zájmu nejen o ofenzivní potenciál masmédií, ale i o konkrétní strategie umožňující využití těchto prostředků k asertivnímu rozhodování politických a vojenských konfliktů v průběhu posledních dvou desetiletí, se stále potýkáme s nedostatečným porozuměním toho, jakým způsobem dochází ke generování efektivity potřebné k úspěšnému použití masmédií v rámci takovýchto strategických přístupů. Z uvedeného důvodu si disertační práce klade za cíl zkonstruovat komplexní definici 'efektivity' v daném kontextu a její použití k sestavení nového jedinečného analytického modelu, který bude možné aplikovat ke kvalitativnímu posuzování "potenciálu efektivity" (reálných či budoucích) útočných zahraničních masmediálních kampaní vedených v informačně-psychologické rovině. Podobný nástroj stále zoufale postrádáme. Fungování vzniklého analytického modelu v praxi je pak testováno v rámci zvolené případové studie - Ruská média na Ukrajině před vypuknutím konfliktu v roce 2014 (s ohledem na budování ruské mediální sítě od prvního prezidentského období Vladimira Putina a na využívání této sítě v průběhu latentní a eskalační fáze...
Klíčová slova:
efektivita; informačně-psychologický vliv; masmédia; ofenzivní strategie; zahraniční politika; effectiveness; foreign policy; information-psychological influence; mass media; offensive strategies