Original title:
Jednopolový rámový most
Translated title:
Frame bridge
Authors:
Kapsa, Štěpán ; Velešík, Marek (referee) ; Koláček, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá návrhem jednopolové rámové konstrukce silničního mostu, která je založena hlubinně na pilotách. Vzhledem k velikosti rozpětí 26 m jsou v nosné konstrukci navrženy dodatečně předpjaté kabely. Konstrukce je analyzována prostorovým prutovým modelem a posouzena na mezní stavy použitelnosti a únosnosti ve směru podélném a příčném. Součástí návrhu je studie vlivu podepření výpočetního modelu a srovnání působení aktivního a klidového zemního tlaku na konstrukci.
The work deals with the design of a single-pole frame structure of a road bridge, which is based deeply on piles. Due to the size of the span of 26 m, additionally prestressed cables are designed in the supporting structure. The structure is analyzed by a three-dimensional bar model and assessed for serviceability and load-bearing limit states in the longitudinal and transverse directions. Part of the design is a study of the influence of supporting the computational model and a comparison of the effect of active and resting earth pressure on the structure.
Keywords:
bridge; cables; computational model; concrete; Frame construction; load capacity; prestress; stress; beton; kabely; most; napětí; předpětí; Rámová konstrukce; výpočetní model; únosnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/206921