Original title:
Systém poloautomatizované segmentace online písma
Translated title:
Semi-automatic computerized system for the segmentation of online handwriting
Authors:
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (referee) ; Zvončák, Vojtěch (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Vývojová dysgrafie postihuje 10-30% dětí školního věku, přesto v České republice neexistuje objektivní způsob její diagnózy, či určení její závažnosti. Proběhlé studie ukázaly, že lze k automatické diagnóze použít digitální data získaná pomocí digitalizujícího tabletu a stylusu. V rámci probíhající studie jsou získána data online písma obsahující informace o poloze, časové informaci, náklonu, přítlaku a azimutu stylusu. Tato data však nejsou připravena na další analýzu vzhledem k obsahu nespecifikovanému počtu cvičení v souborech. V rámci této práce jsou data analyzována a je navržen a implementován program sloužící k segmentaci těchto dat do celků cvičení, umožňující vizuální kontrolu práce programu.
The prevalence of developmental dysgraphia among school children is between 10-30%, yet in Czech Republic, there is no objective method to diagnose it or determine its severity. Past studies have shown the possibility of automatic diagnosis using digital data gathered using a digitizing tablet and a stylus. Data gathered within an ongoing study contain information on position, time stamp, tilt, pressure and azimuth of the stylus. These data are, however, unsuitable for further analysis due unspecified number of exercises contained in one SVC file. Within this thesis the data is analysed and a program, which is able to segment these data into units of exercises and display the processed data on the screen, is designed and implemented.
Keywords:
Data segmentation; developmental dysgraphia; GUI; online handwriting; Python; GUI; online písmo; Python; segmentace dat; vývojová dysgrafie
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/173589