Original title:
Generování herního prostředí na základě hudby
Translated title:
Game Environment from Music
Authors:
Vaněk, Jiří ; Fapšo, Michal (referee) ; Hradiš, Michal (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tématem této práce je generování herního prostředí na základě hudby. Zabývám se zde především analýzou hudby. Řeším otázku, jaké informace jsou pro generování hry užitečné a jak je z hudby můžeme získat. Návrh systému pro analýzu hudby, předložený v této práci, vychází z teorie zpracování signálů a statistické klasifikace. Navržená analýza hudby je zaměřená především na detekci rytmu, rozpoznávání hudebních žánrů a segmentaci písně. Druhá část práce se zabývá návrhem hry, která své prostředí generuje na základě dat, získaných při analýze hudby. Implementoval jsem kompletní systém pro analýzu hudby a prototyp hry, na kterém je možné zhodnotit výsledky vytvořené analýzy. Implementaci a dosažené výsledky popisuji v závěru práce.
The topic of this work is game environment generation from music. The main subject of this work is the music analysis. I am dealing with the problem of finding relevant information in music, which would be useful for game generating. The design of the system for music analysis, presented in this work, is based on the theory of signal processing and statistical classification. The proposed analysis of music is focused mainly on a beat detection, musical genre recognition and song segmentation. The second part of the work deals with the design of a game, which generates its environment from the data obtained in the music analysis. I have implemented the complete system for the music analysis and a prototype of the game, in which it is possible to evaluate the results from the analysis. The implementation and the achieved results are described in the conclusion of this work.
Keywords:
beat detection; digital music; game environment generation; music analysis; Music games; music genre classification; music perception; signal processing; song segmentation; analýza hudby; detekce rytmu; digitální hudba; generování herního prostředí; Hudební hry; klasifikace hudebních žánrů; segmentace písně; vnímání hudby; zpracování signálů
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/53870