Original title:
Optimalizace lepení střechy autobusu
Translated title:
Optimalization of bus roof glueing
Authors:
Jaroš, Vojtěch ; Halamík, Tomáš (referee) ; Kubíček, Jaroslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá zvýšením produktivity lepení a požadavkem na snížení hmotnosti, při zachování tuhosti, střech autobusů. První část je věnována popisu stávající technologie lepení střech autobusu. Následuje popis teoretických předpokladů lepeného spoje. Řešení je navrženo pomocí lepení s urychlovačem, jsou zde navržena a porovnána dvě lepidla od firmy DINITROL a od firmy SIKA. Následuje výběr a podrobný popis navržené technologie. Na závěr je předložen projekt odlehčené konstrukce střechy vozu z lepených sendvičových panelů.
The main object of this master´s thesis is to increase productivity glueing and lowering the weight of the bus roof while maintaining its toughness. The first part describes the present glueing technologies. Subsequently, there is adduced theoretically various hypothesis about the glue seam. The proposed solution is to use the glue containing accelerators. Two glues from the companies DINITROL and SIKA are suggested and compared. The following chapter details the suggested technology and describes its possibilities. The final part presents the project of ultralight roof made from sandwich panels.
Keywords:
glue with accelerator; Glueing roof of bus; project of sendwich roof.; lepená sendvičová konstrukce.; Lepení střechy autobusu; lepidla s urychlovačem
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/5017