Original title:
Předběžný návrh malého šestimístného vrtulníku s jedním turbohřídelovým motorem
Translated title:
Design of the six seat helicopter with one turboshaft engine
Authors:
Nasibullin, Bulat ; Tříska, Václav (referee) ; Petrásek, Miloslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je zpracování předběžného návrhu šestimístného vrtulníku s turbohřídelovým motorem. Předběžný návrh vrtulníku sestává ze zpracování statistických dat o podobných vrtulnících, které jsou následně, na základě stanovených požadavků, využity k odhadu základních hmotnostních parametrů vrtulníku, hlavních geometrických parametrů a ke stanovení typu a výkonu pohonné jednotky. Skládá z výpočtů základních geometrických parametrů letadla a výběru motoru. Součástí dalšího řešení je pak aerodynamický výpočet nosného rotoru, z něhož plynou jak výkony vrtulníku ve visení, tak i v dopředném letu. Ve speciální části projektu je pak největší pozornost věnována systému vyrovnávání reakčního momentu, v tomto případě fenestronu a řešení je doplněno o některé specifické prostředky, instalované na ocasním nosníku, které napomáhají reakční moment vyrovnávat a zlepšují parametry směrové ovladatelnosti vrtulníku.
The aim of this work is to develop a preliminary design of a six-seat helicopter with a turboshaft engine. The preliminary design of the helicopter consists of processing statistical data on similar helicopters, which are then, based on the specified requirements, used to estimate the basic weight parameters of the helicopter, the main geometric parameters and to determine the type and power of the propulsion unit. It consists of calculations of basic geometric parameters of the aircraft and engine selection. Part of another solution is the aerodynamic calculation of the supporting rotor, from which both the performance of the helicopter in suspension and in forward flight flow. In a special part of the project, the attention is paid to the system of balancing the reaction torque, in this case fenestrone and the solution is supplemented by some specific means installed on the tail beam, which help to balance the reaction torque and improve the directional control parameters of the helicopter.
Keywords:
fenestron; Helciopter; main rotor; fenestron; nosný rotor; Vrtulník
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/192817