Original title:
Vývoj maziva pro temeno kolejnice
Translated title:
Top of rail lubricant development
Authors:
Skurka, Šimon ; Polach, Pavel (referee) ; Kvarda, Daniel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Modifikace tření v kontaktu kola a kolejnice představuje cestu k dosažení ekologicky šetrné přepravy osob a materiálu. Cílem diplomové práce je vyvinout mazivo pro temeno kolejnice, které by navozovalo vhodné třecí podmínky a zajišťovalo dostatečnou adhezi pro rozjezd či brzdění vozidla. Experimentální část práce probíhala na tribometru v konfiguraci ball-on-disc. Nejprve byly měřeny jednotlivé složky maziva. Poté byly zkoumány jejich vícesložkové kompozice a tři nejlepší byly následně porovnány s komerčními produkty. Navržená maziva prokázala dobrou schopnost řízení adheze, redukce opotřebení a také odolnost vůči přemazání. V závěru práce je diskutován proces verifikace, kterým musí mazivo projít před jeho nasazením na reálné trati.
Friction modification within the wheel-rail interface is an important way of achieving ecologically friendly transportation of both persons and goods. This thesis aims to develop a new TOR lubricant, which will be able to maintain suitable frictional conditions while securing minimal adhesion required for traction. All measurements were carried out on tribometer MTM in the ball-on-disc configuration. In the first step, individual components were examined. More complex compositions were measured after that and the three best of them were compared with commercial TOR lubricants. The results show a good ability of developed compositions to maintain required adhesion, reduce wear, and all of them had resistivity against over-lubrication. Lastly, the process of lubricant verification before its application in real traffic was discussed.
Keywords:
adhesion; friction modification; TOR lubricants; wheel-rail interface; adheze; kontakt kola a kolejnice; modifikace tření; TOR maziva
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/198040