Original title:
Využití hydraulických kotoučových brzd u silničních kol
Translated title:
The use of hydraulic disc brakes for road bikes
Authors:
Dvořáková, Barbora ; Lošák, Petr (referee) ; Šebek, František (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení využití hydraulických kotoučových brzd u silničních kol. Práce je rozdělena do dvou částí. První část tvoří rešerše zaměřující se na odlišnosti v konstrukci a vlastnostech hydraulických kotoučových brzd oproti brzdám ráfkovým se zvláštním důrazem na vyzdvihnutí veškerých kladů a záporů v porovnání s brzdami ráfkovými. Hodnocení je provedeno jak z funkčního hlediska, tak i z hlediska uživatelského se zohledněním odlišných potřeb a požadavků rekreačních a profesionálních cyklistů. Předmětem druhé části je numerická simulace zatížení rámu a přední vidlice pro oba typy brzd. Výstupem práce je komplexní posouzení vhodnosti použití hydraulických kotoučových brzd u silničních kol.
This bachelor's thesis is focused on the usage of hydraulic disc brakes on road bikes. The thesis is divided into two parts. In the first part, there is a research focused on differences in construction and properties of hydraulic disc brakes in comparison with rim brakes. The main emphasis is placed on evaluating all advantages and disad-vantages of the hydraulic disc brakes in comparison with rim brakes. Evaluation is conducted both from the functional point of view and user point of view with taking different requirements of both recreational level cyclist and professional cyclist into account. The aim of the second part is the numerical simulation of loading of the frame and fork for both types of brakes. The goal of this part is an overall assessment of suitability of hydraulic disc brakes for the road bikes.
Keywords:
braking; finite element method; Hydraulic disc brakes; numerical simulation; rim brakes; road bike; brzdění; Hydraulické kotoučové brzdy; metoda konečných prvků; numerická simulace; ráfkové brzdy; silniční kolo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/82595