Original title:
Zatížení střechy vzdušným proudem vrtulníku při montážních pracích
Translated title:
Air flow load on a roof structure induced by a helicopter during erection works
Authors:
Fidler, Tomáš ; Križan, Jiří (referee) ; Nevařil, Aleš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá modelováním vzdušného proudu generovaného hlavním rotorem vrtulníku a analýzou jeho účinků na střešní konstrukci. Na začátku je teoreticky popsána problematika definice vzdušného proudu od rotoru a jsou uvedeny základní řídící rovnice výpočtové dynamiky tekutin včetně stručného popisu metody konečných objemů a mezní vrstvy. V další části jsou provedeny numerické simulace proudění v závislosti na výšce rotoru nad konstrukcí, tvaru střešní roviny a na klimatických podmínkách. Výsledky jsou následně porovnány s hodnotami klimatického zatížení stanoveného dle platné české stavební normy.
Diploma thesis is focused on modeling rotor downwash generated by the main rotor of helicopter and analyzing its effects on the roof structure. Theoretical definition of rotor downwash flow is described in the first part of the text. Governing equations of computational fluid dynamics are briefly explained as well as boundary layer and finite volume method. Next part inquires into numerical simulation of rotor downwash based on height of rotor above the roof, shape of roof plane and climatic conditions. Results are compared with climatic load values provided by actual Czech construction standard in the end of the text.
Keywords:
actuator disc; ANSYS CFX; boundary layer; computational fluid dynamics; finite volume method; helicopter; Load of roof structure; logistic warehouse; mesh; rotor downwash; turbulent flow; actuator disk; ANSYS CFX; logistická hala; metoda konečných objemů; mezní vrstva; síť konečných prvků; turbulentní proudění; vrtulník; vzdušný proud od rotoru; výpočtová dynamika tekutin; Zatížení střešní konstrukce
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/29554