Original title:
Analýza vlivu jednotlivých harmonických složek nebo formantových oblastí na vjem barvy zvuku
Translated title:
The Influence of single harmonics or formants on timbre color perception
Authors:
Klimeš, Martin ; Indrák, Michal (referee) ; Jirásek, Ondřej (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá výzkumem vlivu jednotlivých harmonických složek na vjem barvy zvuku. Byla vytvořena aplikace s dotazníkem, ve kterém respondenti posuzovali celkem 29 vzorků na různých bipolárních škálách. Vzorky byly buď vymodelované pomocí aditivní syntézy, nebo vytvořeny upravením hudebních nástrojů. Cílem bylo zkoumat, jak a jaké kombinace vyšších harmonických složek ovlivňují vjem barvy zvuku. Experiment je založen na metodě sémantického diferenciálu. Vzorky byly rozděleny do několika skupin a v rámci těchto skupin porovnány a dány do souvislosti s předpokládaným vjemem barev.
This thesis is dealing with the research of the influence of individual harmonic on the perception of sound color. An application was created with a questionnaire in which respondents assessed a total of 29 samples on different bipolar scales.The samples were either modeled by additive synthesis or created by modifying musical instruments. The aim was to investigate how and what combinations of higher harmonic affect the perception of sound color. The experiment is based on the semantic differential method. The samples were divided into several groups and within these groups they were compared and related to the expected color perception.
Keywords:
Harmonic components; listening test; psychoacoustics; semantic differential; sound color; spectrum; barva zvuku; Harmonické složky; poslechový test; psychoakustika; spektrum; sémantický diferenciál
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/190436