Original title:
Návrh mostní konstrukce dálničního mostu
Translated title:
Design of highway bridge
Authors:
Luberová, Lucie ; Formánek, Ing Martin (referee) ; Zich, Miloš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Předmětem této diplomové práce je návrh nové nosné mostní konstrukce v Prešovském kraji, okrese Levoča na území Slovenské republiky. Objekt se nachází na dálnici D 26,5/120, na 13,499 795 kilometru a přemosťuje komunikaci III. třídy - 131-00. Cílem je návrh kolmé konstrukce o čtyřech polích, který je vypracován ve třech různých variantách. První variantou je komorový nosník se šikmými stěnami z dodatečně předpjatého betonu výšky 2,480 m. Druhá varianta je navržena jako dvoutrámový nosník a třetí jako jednotrámový. Pro podrobné posouzení byla vybrána první varianta s délkou přemostění 166,000 m. Výpočet účinků zatížení je proveden počítačovým softwarem Scia Engineer a porovnán s ručním výpočtem podle platných norem. Most je navržen dle mezních stavů včetně zohlednění vlivu výstavby na jeho návrh. Je zpracován statický výpočet, přehledná výkresová dokumentace a vizualizace mostu.
The subject of this bachelo r’s thesis is the design a new supporting bridge construction in Prešovský kraj, district Levoča the territory of Slovak Republic. This object is located on the highway D 26,5/120, at kilometer 13,499 795 and communication of third class – 131-00 bridges. The objective is the design of a perpendicular four-span construction, which is proposed in three variants. The first variant is a chamber girder with inclined walls from post-tensioned concrete height 2,480 m. The second variant is composed of two beamed cross-section and the third variant is composed of one beamed cross-section. For detailed assessment the first variant was chosen with a length of bridging of 166,000 m. The calculation of load effects is done by software Scia Engineer and compared with a manual calculation according to current standards. This bridge is designed according to limit states, construction´s influence on design is taking into consideration. Structural analysis, well arranged drawings and visualization are elaborated in this thesis too.
Keywords:
Chamber girder; construction phases; continuous beam; design; drawing documentation; prestressed concrete; spatial bar model; structural analysis; TDA; time analysis; visualization; fáze výstavby; komorový most; návrh; prutový model; předpjatý beton; spojitý nosník; statický výpočet; TDA; vizualizace; výkresová dokumentace; časová analýza
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/64205