Original title:
Úprava vybraného úseku vodního toku
Translated title:
Editing a selected section of watercourse
Authors:
Tomšej, Lukáš ; Olišarová, Lucie (referee) ; Šlezingr, Miloslav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá úpravou úseku Baťova kanálu ve městě Strážnice, a to v ř. km 8,300 až 9,520. Úprava je rozdělena na dvě prováděcí fáze. V první fázi bude ze dna kanálu odtěžen veškerý sediment, který bude následně zbaven vody a zaorán do zemědělské půdy. Odtěžení sedimentu z koryta bude provedeno na původní niveletu dna danou manipulačním a provozním řádem pro plavební cestu Otrokovice – Rohatec. Ve druhé prováděcí fázi budou navrženy odpovídající břehové a doprovodné porosty, které jsou nedílnou součástí stabilizačních úprav. Protože se jedná o kanál s historickou hodnotou, nemůže být vykonána zásadní změna profilu plavební cesty. S ohledem na tuto skutečnost bude navržena i biotechnická stabilizace svahů. Záměrem úpravy je především zkapacitnění Baťova kanálu pro potřeby lodní dopravy. Taktéž se díky výsadbě nových dřevin obnoví vegetační doprovod.
This bachelor thesis deals with the modification of the section of the Baťa Canal in the town of Strážnice, namely in the range of 8,300 km to 9,520 km. The alteration is divided into two implementation phases. In the first one, all the sediments will be extracted from the bottom of the canal, which will be subsequently dewatered and plowed into the farmland. The removal of the sediments from the canal bed will be made on the original bottom level stated by the handling and operating rules for the sailing route Otrokovice – Rohatec. In the second implementation phase, adequate bank and accompanying growth will be designed, which are an integral part of stabilization adjustments. Due to historical value of the water canal, a major change in the profile of the canal bed cannot be made. Keeping this in mind, biotechnical stabilization of slopes will be carried out. The aim of the regulation is primarily to increase the capacity of the Baťa Canal for the needs of cruise. Also the planting of new trees will restores vegetation accompaniment.
Keywords:
amendment; bank.; Baťa Canal; Morava river; stabilization; waterway; Baťův kanál; břeh.; stabilizace; vodní cesta; úprava; řeka Morava
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/178843