Original title:
Hnací ústrojí řadového čtyřválcového zážehového motoru
Translated title:
Powertrain of in-line four-cylinder spark ignition engine
Authors:
Parchański, Martin ; Rauscher, Jaroslav (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem bakalářské práce je spočítat pro zadaný čtyřválcový benzínový motor geometrické, termodynamické a provozní parametry a následně vypočtené hodnoty porovnat se skutečným motorem a zhodnotit výsledky. Provést výpočet termodynamického cyklu modelováním pracovního oběhu a nakreslit p-V diagram, stanovení základních rozměrů pístu a pístního čepu, stanovení setrvačných sil působících na pístní skupinu, výpočet měrného tlaku a napětí u pístního čepu, stanovení základních rozměrů ojnice, výpočet napětí v oku ojnice v důsledku ohřevu bronzového pouzdra, stanovení maximálního napětí v oku ojnice v důsledku setrvačných sil a od tlaků plynů a určit bezpečnost vůči mezi kluzu a mezi únavy. V úvodu práce je naznačen princip činnosti zážehového motoru a nastíněn nejčastější princip zvyšování výkonu. V závěru jsou zhodnoceny výsledky výpočtu.
Objective baccalaureate work is count for engaged four - cylindrical petrol motor geometric, thermodynamic and operation parameters and subsequently rated funds make up real motor and strike a balance. Perform calculation thermodynamic cycle simulation power cycle and draw p- c diagram, assesment basic size piston and piston pin, assesment inertial force applied on piston group, calculation specific pressure and tension at piston pin, assesment basic proportions connecting rod, calculation tension in connecting-rod eye in consequence heating - up bronze chuck, assesment maximum tension in connecting-rod eye in consequence inertial force and from pressures gas and determine safety against yield strength and endurance strenght. In introduction work is schematic working principle gas engine motor and schmatic most frequent principle raising achievement. At the close are capitalized computing result.
Keywords:
adiabatic; connecting-rod; connecting-rod eye; Engine; indicated power; inertial force; isochoric; p-c diagram; piston; piston group; piston pin; strain; surface pressure; thermodynamic cycle; adiabatický; indikovaný výkon; izochorický; Motor; měrný tlak; napětí; ojnice; oko ojnice; p-V diagram; píst; pístní skupina; pístní čep; setrvačná síla; termodynamický cyklus
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/6201