Original title:
Akcelerovaná dekomprese obrázků ve formátu JPEG na grafických kartách
Translated title:
Accelerated JPEG Decompression on Graphics Processing Units
Authors:
Janošík, Ondřej ; Polok, Lukáš (referee) ; Pečiva, Jan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce řeší problematiku dekomprese JPEG, návrh algoritmů pro provedení dekomprese na grafické kartě a jejich implementaci. Podrobněji se pak zabývá konkrétním postupem implementace včetně možných alternativ a optimalizací. Postup je popisován podle pořadí jednotlivých kroků JPEG dekomprese. Cílem této práce je snaha o redukci času, který je potřeba pro nahrání textury do paměti grafické karty použitím JPEG komprimované textury a dekomprese na straně grafické karty. Kromě úspory času je další výhodou takového přístupu snížení zátěže procesoru, což může být v některých případech žádoucí.
This thesis addresses the issue of JPEG decompression, design of algorithms for decompression on graphics cars and their implementation. In more details, it describes specific process of implementation, including possible alternatives and optimizations. It is described in order of JPEG decompression algorithm steps. The aim of this thesis is the reduction of time consumed by uplading textures into graphics unit’s memory using JPEG compressed textures and decompression od the side of graphics card. In addition to time savings, this access reduces processor load, which may be in some cases beneficial.
Keywords:
compute shader; computing; decompression; gpgpu; gpu; graphics processing unit; jfif; jpeg; OpenGl; compute shader; computing; dekomprese; gpgpu; gpu; grafická karta; jfif; jpeg; OpenGl
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/56585