Original title:
Optimalizace klapek pro letouny SKYLEADER
Translated title:
Flap otpitmization for SKYLEADER aircraft
Authors:
Kácal, Jan ; Vaněk, František (referee) ; Koutník, Tomáš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá optimalizací klapky pro ultralehký letoun Skyleader JA 600, který vyrábí firma Jihlavan airplanes s.r.o. V počáteční části práce jsou popsány jednotlivé typy klapek, využívané u ultralehkých letounů. Rovněž byl proveden popis samotného řešeného letadla Skyleader, přičemž kromě základních charakteristik je pozornost věnována hlavně jeho křídlu a klapce. Práce pokračuje podrobnou kalibrační úlohou CFD metody, která se věnuje hlavně srovnání základních turbulentních modelů. Optimalizační úloha řešená v rámci této diplomové práce zahrnuje CFD výpočty pro zjištění aerodynamických vlastností vztlakové klapky dodané firmou Jihlavan a následným nalezením její optimální polohy. Důležitou součástí práce je také výpočet zatížení a pevnostní kontrola vztlakové klapky v nalezené optimální poloze. V závěru jsou popsány jak pevnostní, tak i letové zkoušky vztlakové klapky v nové poloze.
This diploma thesis focuses on optimization of the flap for the ultralight aircraft Skyleader JA 600, which is produced by the Jihlavan s.r.o. company. Individual types of flaps used in ultralight aircrafts are described in the initial phase of the thesis. In addition, description of the plane of interest Skyleader has been conducted, while along with the basic characteristics the focus is mainly on its wing and flap. The thesis continues with detailed CFD method calibration task, which is mostly focused on the basic turbulent models comparison. The optimization task conducted within this diploma thesis includes CFD calculations to determine aerodynamic characteristics of the flap provided by Jihlavan company, and subsequent determination of its optimal position. An important part of this thesis is also evaluation of the load and strength of the flap in previously determined optimal position. At the end, the strength and fly tests of the flap in the new position are described.
Keywords:
ANSYS Fluent; CFD; flap strength evaluation; JA 600; LS – 413 aerofoil; slotted flap; ansys fluent; CFD; JA 600; pevnostní kontrola klapky; profil LS – 413; štěrbinová vztlaková klapka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/67118