Original title:
Modelování energetických toků v obci s bateriovými systémy
Translated title:
Modeling of energy flows in the municipality with battery systems
Authors:
Řehořek, Tomáš ; Krátký,, Milan (referee) ; Paar, Martin (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá bateriovými systémy a možnostmi jejich využití hlavně ve spojení s FVE pro domácí účely, částečně pak pro síťové účely. Dále se práce zabývá dopady zvýšeného počtu BEV na zatížení. Cílem práce je nasimulovat a zkoumat výkonové toky, v rámci vybrané sítě při zvýšeném počtu FVE ve spojení s bateriovými systémy. Výpočet výkonových toků je prováděn v programu OpenDSS a vstupní data pro simulace jsou vytvářena v programu Matlab. Teoretická část práce popisuje technologie bateriových systémů a způsob jejich provozu. Částečně se dotýká i využití bateriových systémů pro síťové využití. V praktické části je provedeno vyhodnocení simulací zkoumající možnosti bateriových systémů limitovat špičky přebytků generované energie. Zároveň je zkoumán dopad zvýšeného zatížení způsobeného dobíjením BEV a možnosti bateriových systémů na snížení tohoto zatížení.
This thesis studies battery systems and possibilities of their utilization together with PV systems mainly for domestic purposes. Furthermore, the thesis deals with the impact of increased number of BEVs on load demand. The aim of the thesis is to simulate and investigate the power flows, within a selected grid, with high levels of PV generation paired with battery systems. The calculation of the power flows is performed in OpenDSS and the input data for the simulations are generated in Matlab. The theoretical part of the thesis describes the technology of the battery systems and how they operate. The thesis also partly touches on the use of battery systems for grid applications. In the practical part, an evaluation of simulations investigating the capability of battery systems to limit peaks of surplus generated energy is performed. As well as that the impact of increased load caused by BEV charging and the possibilities of reduction of this load via use of battery systems is also investigated.
Keywords:
battery electric vehicle; Battery systems; charging of battery electric vehicles; electromobility; operational characteristics of battery systems; photovoltaic system; power flow; utilization of battery systems; bateriové elektrické vozidlo; Bateriové systémy; elektromobilita; fotovoltaická elektrárna; nabíjení bateriový elektrických vozidel; provoz bateriových systémů; využití bateriových systémů; výkonové toky
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/204839