Název:
Aplikace pro simulaci akustiky místnosti
Překlad názvu:
Room Acoustics Simulation Application
Autoři:
Krbila, Martin ; Szőke, Igor (oponent) ; Mošner, Ladislav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá simulací akustiky místností. V práci jsou nejprve teoreticky popsány existující přístupy k simulaci akustiky a srovnány jejich přednosti a nevýhody. K výpočtu odezvy místnosti bylo implementováno několik geometrických metod jako ray tracing a obrazová metoda, ale i kombinace těchto metod. Byla vytvořena aplikace s grafickým i textovým uživatelským rozhraním, která umožňuje provést simulaci v místnosti libovolného tvaru. Aplikace také umožňuje získat odezvu ve formě zvukového souboru, znázornit uživateli výsledky a postup simulace a provést auralizaci. Výstupy simulace byly porovnány s naměřenými odezvami skutečných místností. Při porovnání se ukázalo, že nejvyšší přesnosti z implementovaných metod dosahuje hybridní metoda ve středních nebo větších prázdných místnostech.
This thesis deals with simulation of room acoustics. The first part of this thesis contains theoretical description of existing aproaches to simulation of acoustics and compares their strenghts and weaknesses. For the purpose of impulse response calculation, several geometrical methods were implemented, such as ray tracing, image method and a combination of those two methods. Application with graphical and text user interface was created, to allow simulation of rooms with arbitrary geometry. The application also allows user to obtain impulse response in a form of a sound file, to visualize the results and the process of sound simulation and to perform auralization. The results of the simulation were compared with measured impulse responses of real rooms. The comparison showed, that the hybrid method is the most accurate of methods implemented in this thesis, and that the best results are achieved by simulation of empty medium-sized or large rooms.
Klíčová slova:
Akustika místností; Auralizace; Impulzní odezva; Obrazová metoda; OpenGL; Qt; Ray tracing; Simulace; Auralization; Image method; Impulse response; OpenGL; Qt; Ray tracing; Room acoustics; Simulation
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/180106