Original title:
Umělá inteligence pro deskovou hru
Translated title:
Artificial Intelligence for a Board Game
Authors:
Tureček, Dominik ; Baskar, Murali Karthick (referee) ; Beneš, Karel (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce navrhuje hráče ovládané umělou inteligencí pro hru Dice Wars. Dice Wars je nedeterministická tahová hra s nulovým součtem. Bylo vytvořeno několik AI hráčů s využitím pravidlového přístupu, algoritmu expecitminimax a logistické regrese. Pro zhodnocení kvality navržených AI hráčů byla vytvořena implementace hry Dice Wars. Z výsledků experimentů vyplývá, že ve hře dvou hráčů je výhodnější hrát agresivněji než v případě vícehráčových her. Ve hře osmi hráčů vyhrává AI využívající expectiminimax přes 60 % her proti náhodným hráčům a 21.4 % her proti ostatním navrženým AI. Ve hrách dvou hráčů dosahuje nejlepších výsledků AI založená na logistické regresi, která jako příznaky používá skóre a počty kostek jednotlivých hráčů. V průměru vyhrává 59.4 % her.
This work proposes and implements AI agents for the game Dice Wars. Dice Wars is turn-based, zero-sum game with non-deterministic move results. Several AI agents were created using rule-based approach, expectiminimax algorithm, and logistic regression. To evaluate the performance of proposed agents, an implementation of the game was created. Results of the experiments have shown that it's preferable to play aggressively in two-player games and make more optimal moves in games played with more players. The agent using expectiminimax is able to win more than 60 % of games in 8-player games against random players and wins 21.4 % of games played against a mix of seven other agents created in this work. In two-player setups, the agent using logistic regression with numbers of players' scores and number of dice as features has the best performance and wins 59.4 % of games in average.
Keywords:
Artificial Intelligence; Dice Wars; Discrete Stochastic Games; Expectiminimax; Logistic Regression; Dice Wars; diskrétní stochastické hry; expectiminimax; logistická regrese; umělá inteligence
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/85222