Original title:
Zobrazení stínů metodami dělícími pohledové těleso v rozhraní OpenGL
Translated title:
Shadow Rendering Using View Frustum Splitting Methods in OpenGL
Authors:
Roháček, Dominik ; Starka, Tomáš (referee) ; Kobrtek, Jozef (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce pojednává o generování kaskádových stínových map ve 3D aplikacích. Popisuje dvě vybrané metody dělení pohledového tělesa na tyto kaskády a rozebírá jejich rozdílnosti. Pro analýzu byla vyvinuta aplikace za použití rozhraní OpenGL, která na třech scénách ukazuje výhody a nevýhody těchto metod. Práce se zaměřila na porovnání vykreslování každé kaskády zvlášť a pomocí vícevrstvých textur pro shadow mapy. Analýza dat prokázala některé výhody vrstového vykreslování. Metoda PSSM byla dle analýzy rychlejší, ovšem metoda SDSM na druhou stranu produkovala lepší výsledky.
The content of this thesis discusses the generation of cascaded shadow maps in 3D applications. It describes two chosen methods of view frustum splitting into sub-frustum and discusses their differences. It was developed an application for analysation purposes in OpenGL which shows their advantages and disadvantages on three testing scenes. This work is focused on a comparison of drawing each split separately and using layered rendering. Data analysis proved some advantages of layered rendering. The PSSM was faster in accord to data analysis, but SDSM, on the other hand, produces more accurate shadows.
Keywords:
Aliasing stínů; Parallel-Split Shadow Maps; Real-time rendering; Sample-Distribution Shadow Maps; Shadow mapping; Aliasing stínů; Parallel-Split Shadow Maps; Sample-Distribution Shadow Maps; Shadow mapping; Vykreslování v reálném čase
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/85035