Original title:
Matematický model tlumiče odpružení
Translated title:
Mathematical Model of Vehicle Damper
Authors:
Vrba, Michal ; Hejtmánek, Petr (referee) ; Blaťák, Ondřej (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá parametrickým modelem tlumiče odpružení, který by vypočítal tlumící sílu v závislosti na rychlosti pístu s pístnicí. Model je určen pro závodní jednoplášťové třícestné tlumiče s vyrovnávacím pístem a s externě nastavitelnými seřizovači. Každá průtoková cesta v tlumiči je zohledněna ve výpočtu tlumící síly. Rovněž byl vytvořen matematický model popisující tuhost planžet. První část diplomové práce byla zaměřena na popis tlumiče a fyzikální jevy, které ovlivňují tlumící charakteristiku tlumiče. V další části byl popsán matematický model. Po sestavení modelu byl reálný tlumič korelován a validován na tlumičovém dynamometru. Závěr byl zaměřen na zkoumání vstupních parametrů a jejich vliv na výsledné tlumení.
This master’s thesis describes development of parametric model of monotube damper which would be able to predict damping forces. This model is intended for 3-way racing dampers which are built with foot valve and external adjusters. Each flowing path was included to calculate the damping force. Also, mathematical model for shim stiffness was created. First part of the master’s thesis was focused on the description of function of the damper and physical effects that influence damping characteristic. In the next part, the mathematical model was described. The damper was correlated and validated on damper dynamometer. Final part of thesis focuses on the investigation of input arguments and their influence on resulting damping.
Keywords:
cavitation; Damper; mathematical model; monotube damper; jednoplášťový tlumič; kavitace; matematický model; Tlumič
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/207692