Original title:
Měření zpomalení nákladních automobilů do 12 tun při brzdění motorem
Translated title:
Measuring the Deceleration of Trucks up to 12 Tons of Weight with the Use of Engine Braking
Authors:
Kašparová, Hana ; Sedlák, Jaroslav (referee) ; Bradáč, Albert (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá brzdnými účinky motoru nákladních vozidel. Teoretická část čtenáře seznamuje se základní konstrukcí nákladních vozidel, přibližuje stavbu nejčastěji používaného motoru a vymezuje definice faktorů majících podstatný vliv na brzdění motorem. V praktické části se čtenář seznámí s technikou používanou při realizovaném měření a popisem jednotlivých vozidel vybraných pro realizaci měření. Výsledkem praktické části jsou hodnoty získané měřením včetně jejich interpretace obsažené v závěru.
This thesis deals with braking effect of the truck’s engine. The theoretical part introduces the reader to the basic construction of trucks, describes most using engine and defines the factors having a significant effect on engine braking. In the practical part the reader is familiar with the technique used in making the measurement and description of the vehicle chosen for the implementation of measurement. The result of the practical part is the values obtained by measurement including their interpretation contained in the conclusion.
Keywords:
braking; diesel engine; driving resistances.; gear ratios; Truck; brzdění; jízdní odpory.; Nákladní automobil; převodové poměry; vznětový motor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/34047