Original title:
Návrh digitálních filtrů na GPU
Translated title:
Digital Filter Design on GPU
Authors:
Vaverka, Filip ; Maršík, Lukáš (referee) ; Polok, Lukáš (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce ukazuje jeden z přístupů k návrhu digitálních filtrů s nekonečnou impulzní odezvou a volitelným řádem. Prezentované řešení je založeno na evolučním genetickém algoritmu a umožňuje tedy přímý návrh filtru dle jeho specifikací. Hlavním přínosem práce je paralelní implementace genetického algorimu, která je akcelerovaná pomocí GPU. Filtry jsou navrhovány v kaskádové reprezentaci. Řešení také umožňuje specifikovat požadovanou jak frekvenční, tak fázovou charakteristiku filtru.
This thesis shows one of the approaches to the design of ditigal filters with infinite impulse response and specified order. The proposed solution is based on an evolutionary genetic algorithm and therefore allows for direct filter design from its specification. Its main contribution to this subject is that the implementation is parallel and it is acceleraded by GPU. The filters are designed in cascade representation. It also allows to specify both, the desired frequency and phase characteristics of filters.
Keywords:
Cascade filter design; Digital filter design; Direct IIR filter design; Genetic algorithm; GPU; OpenCL; Signal processing; genetický algoritmus; GPU; návrh digitálního filtru; návrh kaskádového filtru; OpenCL; přímý návrh IIR filtru; zpracování signálu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/55091