Original title:
REVITALIZACE PŘEDPOLÍ KVĚTNÉ ZAHRADY V KROMĚŘÍŽI
Translated title:
Revitalization Program of Floral Garden in Kromeriz
Authors:
Guzdek, Adam ; Šupler, Libor (referee) ; Jura, Pavel (advisor) Document type: Bachelor's theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury Abstract:
[cze][eng]
Dnešní vstup do zahrady přes čestný dvůr je natolik reprezentativní, že postrádá smysl jej nahrazovat novým kdekoliv jinde. Vstupní objekt s trojúhelníkovým tympanonem se zlatými iniciálami a erbem arcibiskupa Maxmiliána Josefa se podobá šlechtickým městským palácům té doby. Význam prvního patra, tzv. piana nobile, lze lehce rozpoznat na fasádě. Jedná se o podlaží s větší výškou určené k reprezentaci, zpravidla s hlavním sálem. Proto plně využívám stávající historický objekt a veškeré návštěvnické zařízení, výstavní a přednáškové prostory umísťuji právě zde a minimalizuji tak novostavby v zahradě. Obě zahrady řešené v rámci bakalářské práce jsem pojal velmi střídmě. Důvodem je jejich historická podstata. Vždy to byly pouze přidružené prostory k formální části Květné zahrady. Prostory, které sloužily k nějakému účelu (chov vzácných ptáků, kratochvíle u králičího kopečku, pěstování pomerančů a tulipánů). Květnice se stříhanými špalírovými stěnami měla návštěvníkovi umožnit vyžití a zajistit jisté vzrušení dálkovými pohledy sbíhajících stěn, dezorientaci v prostoru, zábavu v kuželně, v bludištích. Tyto prvky by měly zůstat formální části zahrady i dnes. Měly by být ojedinělé a bez konkurence. Navrhuji zahrady s řádem, stejně jako byl navrhován samotný Libosad.
Today's entrance through honorable courtyard is so representative that there's no sense of replacing it by a new one anywhere else. The entrance object has a triangular tympanum including Maxmilian Josef's gold signature and coat of arms. It looks like noble city palace of that period. Sense of the first floor, so called piano nobile, is slightly recognizing on a facade. It's the floor with a larger high that's intended for representation. Therefore I decided to use the historical object fully and all the visitors' equipment, exhibition and lecture spaces are placed right here. New-buildings in the garden are minimized that way. I conceived both of the resolving gardens very sparingly. The reason is their historical essence. Always they were only related to the formal part of the Flower garden. Premises used for any purpose (breeding of rare birds, resource for rabbit hill, growing tulips and oranges). Květnice with the cut lane walls to allow the visitor facilities and provide some exciting long-distance views Converging walls, disorientation in space, entertainment in the bowling alley, in the maze. These elements should remain a formal part of the garden today. They should be isolated and without competition. I design gardens with order, as well as the designed Libosad itself.
Keywords:
alley; Floral Garden; glass; glasshouse; grass; Kromeriz; Moravia; sand; simple; trees; water; alej; jednoduchý; Kroměříž; Květná zahrada; Morava; písek; skleník; sklo; stromy; tráva; voda
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/6957