Original title:
Aktivní učení s neuronovými sítěmi
Translated title:
Active Learning with Neural Networks
Authors:
Beneš, Štěpán ; Fajčík, Martin (referee) ; Hradiš, Michal (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Práce se věnuje problematice propojení aktivního učení a konvolučních neuronových sítí při rozpoznávání obrazu. Cílem je pozorovat chování vybraných strategií aktivního učení v širším spektru podmínek. Nejprve se v práci nachází teoretický úvod do problematiky aktivního učení, následně je věnován prostor motivaci a obtížím spojení aktivního učení s neuronovými sítěmi. Samotné chování vybraných strategií při kontinuálním učení je pak pozorováno pomocí několika experimentů, testujících závislost výkonu na obtížnosti datasetu, kvalitě trénovaného modelu, trénovacích epochách, velikosti přidávané sady vzorků, spolehlivosti anotátora a použití techniky pseudo-označování. Výsledky ukazují závislost kontinuálního aktivního učení na obtížnosti datasetu a počtu trénovacích iterací, dále pak odolnost strategií na rozumnou míru chybovosti anotátora. Benefity z pseudo-označování jsou úzce spjaty s dostatečnou kvalitou modelu. Konečně, tradiční strategie aktivního učení mohou v několika případech konkurovat strategiím šitým na míru pro konvoluční sítě.
The topic of this thesis is the combination of active learning strategies used in conjunction with deep convolutional networks in image recognition tasks. The goal is to observe the behaviour of selected active learning strategies in a wider array of conditions. The first section of the thesis is dedicated to the theory of active learning, followed by the motivation and challenges of combining them with convolutional neural networks. The goal of this thesis is achieved by a series of experiments, in which the behaviour of active learning strategies is tested for dependencies on the difficulty of the dataset, quality of the learning model, number of training epochs, the size of a batch of samples added in each iteration, the oracle's consistency and the usage of pseudo-labeling technique. The results show the dependency of continuous active learning on the number of training epochs in each iteration and the difficulty of a given dataset. Chosen strategies also seem somewhat resistant to the oracle's faults. The benefits of using pseudo-labeling come hand in hand with the quality of the learning model. Finally, traditional active learning strategies have shown in some cases that they are capable of keeping the pace with modern, tailored strategies.
Keywords:
active learning; artificial intelligence; convolutional neural networks; image recognition; machine learning; aktivní učení; konvoluční neuronové sítě; rozpoznávání obrazu; strojové učení; umělá inteligence
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/85154