Original title:
Zvýšení plnicí účinnosti zážehového motoru na CNG o výkonu 140 kW
Translated title:
Increase of Charging Efficiency of 140kW CNG Engine
Authors:
Hadrava, Martin ; Vančura, Jan (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce je zaměřena na analýzu proudění pracovní náplně v přeplňovaném motoru na CNG. Metodou výzkumu je reverzní inženýrství. Sací kanál je odlit a poté naskenován 3D skenerem ATOS. CAD model je vytvořen v programu Creo Parametric 2.0. Vytvořeným interaktivním modelem je simulováno proudění v CFD programu Star CCM+. Sací systém je modifikován pro zvýšení plnicí účinnosti motoru.
The master’s thesis is focused on flow analysis work filling in turbocharged CNG engine. The research method is reverse engineering. The intake canal is casted and than scanned by 3D Scanner ATOS. The CAD model is created in program Creo Parametric 2.0. In the created interactive model is simulated flow in the CFD program Star CCM +. The air intake system is modified for increasing the charging efficiency of the engine.
Keywords:
3D scanner; ATOS; CAD; CFD; charging efficiency; CNG; Creo; intake; reverse engineering; Star CCM+; 3D skener; ATOS; CAD; CFD; CNG; Creo; plnicí účinnost; reverzní inženýrství; Star CCM+; sání
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/21189