Original title:
Možnosti zvětšení zdvihového objemu čtyřválcového motoru Zetor
Translated title:
The Possibilities of Displacement Increase of 4C Zetor Engine
Authors:
Zloch, Jan ; Franz, Rudolf (referee) ; Dundálek, Radim (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá zpracováním počátečního návrhu konceptu motoru Zetor UŘ III se zvětšeným zdvihovým objemem a posléze provedením kontroly únosnosti hlavních a ojničních ložisek klikového hřídele pro tento koncept. K řešení konstrukční části práce je využito CAD software Creo 2, v němž jsou konstrukční změny na motoru zpracovány. Výpočetní část využívá multibody model klikového ústrojí se zahrnutým pružným MKP modelem klikového hřídele pro řešení dynamiky mechanismu a provedení analýzy kluzných ložisek pomocí simulací hydrodynamických výpočetních modelů v prostředí FEV Virtual Engine. Prezentované výsledky dokladují realizovatelnost návrhu a zároveň slouží jako podklady pro další nezbytné inženýrské kroky před samotnou realizací konceptu.
Diploma thesis aims on mechanical design of new concept of Zetor UŘ III engine with displacement increase and solves calculations of main and pin hydrodynamic bearings of crankshaft. Creo 2 CAD software is used for preparing mechanical design of this new concept. For computation and analysis of hydrodynamic bearings multibody model of crankshaft mechanism is used with flexible FEM model of crankshaft for solving dynamics of mechanism and performing hydrodynamic analysis of bearings in FEV Virtual Engine. Results of this diploma thesis demonstrate the feasibility of new concept of engine and serve as a basis for next engineering tasks before realization of concept.
Keywords:
Creo 2; diesel engines; FEV Virtual Engine; hydrodynamic bearings; multibody system; tractor engine; tribology; Zetor; Creo 2; FEV Virtual Engine; kluzná ložiska; multibody systém; traktorový motor; tribologie; vznětové motory; Zetor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/59591