Original title:
Testování vozidla na čtyřkanálovém vertikálním simulátoru vozovky
Translated title:
Vehicle Testing on Four Post Test Rig
Authors:
Egorov, Artemii ; Hejtmánek, Petr (referee) ; Blaťák, Ondřej (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Daná diplomová práce se zabývá metodikou testování vertikální dynamiky závodního vozidla formule student na čtyřkanálovém simulátoru vozovku (4 Post). Je soustředěná především na přehled samotné metodiky testování, použitých budících signálů a postupů, potřebných pro správné provedení měření. Další část je věnována metodice vyhodnocení dat z testování s cílem nalezení nejvhodnějšího nastavení tlumení a odpružení vozidla pro jednotlivé závodní disciplíny. Poslední část je věnována vytvoření matematických modelů. Byl vytvořen čtvrtinový model vozidla a multibody model vozidla v softwaru ADAMS Car. Stejně jak i základní vstupní parametry, pro přesnější definování tlumící charakteristiky tlumiče a tuhosti pneumatiky bylo provedeno měření na stavech, aby odpovídali dané charakteristiky co nejpřesněji reálnému vozidlu. Následně výstupy z matematických modelů byly porovnány s měřením, provedeným na simulátoru vozovky s cílem posouzení vhodnosti využití pro simulací.
The object of this master thesis is testing of vehicle using four post rig. The main goal is to make a research about testing and tuning vehicle characteristics on four post rig in order to implement them for testing of TU Brno Racing’s Formula Student racecar. The main method of testing, input signals and measurement description are presented in this thesis. The different methods of analysis of testing data to find best tuning of damper and spring stiffness for different race disciplines are described. In the last part of this work, quarter car model and multibody model in MSC Adams Car is created. Input parameters of model are based on measurements from real car/ component testing, including damper characteristics and static tire radial stiffness for best fit with the characteristics of real vehicle. The measurements themselves were also described in separate chapter of this thesis. The last but not the least goal was to compare these simulations with measurements, made od real four post rig in order to decide whether car model is suitable for racecar development.
Keywords:
Four post rig testing; MSC Adams Car; Multibody full vehicle model; Quarter car model; Radial tire stiffness measurement; Vertical dynamics; MSC Adams Car; Multibody model vozidla; Měření radiální tuhost pneumatiky; Vertikální dynamika; Čtvrtinový model vozidla; Čtyřkanálový simulátor vozovky
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/192690