Original title:
Pokročilé algoritmy řízení pohonných jednotek
Translated title:
Advanced Control Algorithms of Powertrain Units
Authors:
Špičák, Milan ; Puškár, Michal (referee) ; Slimařík,, Dušan (referee) ; Kučera, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá výpočetním řízením pohonných jednotek motorových vozidel použitím společné proměnné, točivého momentu. Práce je rozdělena do třech částí, první část se zabývá návrhem metody pro odhad točivého momentu na základě známých či měřených veličin vozidla. Druhá část práce se věnuje návrhu algoritmu pro řízení pohonné jednotky pomocí dílčích požadavků na točivý moment. V třetí části je experimentálně řešena optimalizace zrychlení vozidla právě řízením točivého momentu.
This thesis describes computational control of vehicle powertrains using common variable, engine torque. The thesis is divided into three main parts. The first one shows design of methods for torque estimation using known or measured variables on the vehicle. The second part contains design of powertrain control algorithm utilizing the engine torque as a common variable among individual modules. The third part describes experimental optimization of the longitudinal acceleration of a vehicle using torque control.
Keywords:
combustion engine; computational model; control systems; engine torque; regulator; torque measurement; vehicle powertrain; měření momentu; pohonná jednotka; počítačové řízení; regulátor; spalovací motor; točivý moment; výpočtový model
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/180741