Original title:
Bydlení s prvky romské kultury
Translated title:
Romany Housing
Authors:
Chylíková, Zuzana ; Janok, Jakub (referee) ; Sátora, Josef (advisor) ; Petříček, Tomáš (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce vychází z ateliérového projektu Sociální bydlení s prvky romské kultury. Zadaná parcela se nachází v městské části Brno - Maloměřice a Obřany. Byla navržena řadová zástavba dvoupodlažních rodinných domů a jednopodlažních „startovacích“ jednotek. Pro konstrukci byla zvolena technologie slaměného stavění. Tento způsob stavění se velmi nabízí pro svépomocnou výstavbu. Zájemci o toto bydlení společně budují svá budoucí obydlí – domy, kterým budou rozumět; zároveň mezi nimi vznikají sociální vazby, jež by měly kladně ovlivnit následné soužití. Domy jsou rozmístěny tak, aby poskytovali dostatek soukromí; zároveň je možno sdílet prostor komunitně.
The Bachelors thesis is based on a previous college project "public-asistance dwelings with Romany culture elements". Scheduled plot is situated in Maloměřice a Obřany city quarter of Brno. There was designed terrace development consisting of two-storey family houses and single-storey „starting units“. Concept uses straw-bale building technology which is suitable technology for self-building. Applicants for inhabitation are building together their new houses - houses they would understand. During construction work new social relations between incoming inhabitants are coming up. This should positively influence their future co-living. Houses layout offers sufficiency of privacy, however there is enough space for community sharing as well.
Keywords:
community living; Romany; self-building; social housing; Straw-bale building; komunitní bydlení; Romové; sociální bydlení; stavba svépomocí; Stavby ze slámy
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/42162