Název:
Přední náprava vysokovýkonného sportovního vozu
Překlad názvu:
Front Axle of a High-performance Sports Car
Autoři:
Hrudík, Jan ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [eng][cze]
Tato diplomová práce byla psána při studentské zahraniční stáži, pod záštitou Evropské Unie – program „ERASMUS Student Mobility for Placement“. Stáž byla absolvována mezi prosincem 2010 a květnem 2011 ve společnosti a.d.Tramontana, mající sídlo v Palau de Santa Eulália, Španělsko. Pro kompletní návrh podvozku a odpružení jakéhokoli vozidla je nezbytná znalost mnoha technických disciplín. Tato diplomová práce se zabývá dvěma z nich – odpružení a řízení. Nejprve je rozebrána teorie, na kterou se může navázat v praktické části práce. Velká pozornost byla věnována srozumitelnosti textu a názornosti obrázků, bez zbytečných detailů, avšak bez vynechání důležitého. Tuto práci je tedy možné užít jako prvního kroku před návrhem podvozku. V další části je popsáno, jak byla probraná teorie využita při návrhu řízení u skutečného vozu, přičemž největší pozornost je věnována Ackermannově teorii řízení a geometrii zabraňující samořízení při propružení. V závěrečných částech je pozornost věnována ukázce některých z každodenních činností v malosériové výrobě automobilů – jde o zjištění maximálně možného pohybu kola při propružení a proces výroby příčných trojúhelníkových ramen včetně návrhu jejich připevnění k šasi.
This master’s thesis has been conducted during author’s ERASMUS Student Mobility for Placement at the premises of a.d. Tramontana, company placed in Palau de Santa Eulália, Espaňa. This student internship has been carried out from December 2010 to May 2011. Design of suspension system of any vehicle requires technical knowledge in several disciplines. This thesis covers mainly two of those disciplines – suspension and steering kinematics. In the first chapters both suspension and steering theory is taken apart, allowing dealing with praxis thereafter. A great effort was made to cover all the main topics in understandable and illustrative way without omitting anything important. Where desired the mathematical expressions in the form of equations are used. Many visual images are matter-of-course. That is why this thesis can be treated like a manual/layout for suspension design. The practical part of this thesis is focused on application of steering and suspension theory into real life. The main purpose of this is to deal with Ackermann Steering geometry and Bump Steer in real vehicle suspension system. The final chapters give some examples of day-to-day tasks in small-series vehicle production, such as overall front suspension kinematics resulting in swept volume and wishbones manufacturing process, including design of their attachments to the chassis.
Klíčová slova:
Ackermann; Bump Steer; Bushing; CAD; Damper; Hartmann-Bobilier; Instillation Ratio; Jig; Kingpin Axis; MBS; Oversteer; Pull-rod; Push-rod; Spring; Sprung Mass; Steering; Steering Ratio; Suspension; Swept Volume; Understeer; Unsprung Mass; Wishbone; Ackermann; CAD; Hartmann-Bobilier; MBS; nedotáčivost; neodpružená hmota; obálka pohybu; odpružená hmota; odpružení; poměr sil; poměr řízení; pouzdro zavěšení; pružina; přepákování tažné; přepákování tlačné; přetáčivost; příčné trojúhelníkové rameno; rejdová osa; samořízení vlivem propružení; sestavovací zařízení; tlumič; řízení
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/198060