Original title:
Rychlá adaptace počítačové podpory hry Krycí jména pro nové jazyky
Translated title:
Fast Adaptation of Codenames Computer Assistant for New Languages
Authors:
Jareš, Petr ; Otrusina, Lubomír (referee) ; Smrž, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce rozšiřuje herní systém umělého hráče slovně-asociační hry Krycí jména o snadné přídání podpory pro nové jazyky. Systém je schopný hrát Krycí jména v rolích hádajícího hráče, zadavatele nápověd a jejich kombinací hráče verze Duet. K analýze různých jazyků byl použit neurální nástroj Stanza, který je jazykově nezávislý a umožňujě automatizované zpracování celé řady jazyků. Jednalo se především o lemmatizaci slov a určování slovních druhů pro výběr kandidátních nápověd ve hře. Pro vyhodnocení slovních asociací byla testována řada modelů, kde nejlepších výsledků dosahovala metoda Pointwise Mutual Information a prediktivní model fastText. Systém podporuje hraní Krycích jmen v 36 jazycích tvořených 8 různými abecedami.
This thesis extends a system of an artificial player of a word-association game Codenames to easy addition of support for new languages. The system is able to play Codenames in roles as a guessing player, a clue giver or, by their combination a Duet version player. For analysis of different languages a neural toolkit Stanza was used, which is language independent and enables automated processing of many languages. It was mainly about lemmatization and part of speech tagging for selection of clues in the game. For evaluation of word associations were several models tested, where the best results had a method Pointwise Mutual Information and predictive model fastText. The system supports playing Codenames in 36 languages comprising 8 different alphabets.
Keywords:
AI; artificial intelligence; Codenames; fastText; lemmatization; multilingual support; natural language processing; Pointwise Mutual Information; Python; word embeddings; fastText; Krycí jména; lemmatizace; Pointwise Mutual Information; Python; umělá inteligence; vícejazyčná podpora; word embeddings; zpracování přirozeného jazyka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/200099