Original title:
Návrh monokoku formulového vozidla
Translated title:
Formula Car Monocoque Design
Authors:
Žídek, Tomáš ; Dundálek, Radim (referee) ; Ramík, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá návrhem monokoku z uhlíkových vláken vozu Formule Student podle aktuálních pravidel. Úvodní část práce je zaměřena na konstrukční řešení rámů používaných u vozů Formule Student. Poté je uveden přehled důležitých pravidel pro konstrukci kompozitního monokoku. Následně jsou popsány kompozitní materiály a jejich vlastnosti. Hlavní část práce pojednává o konstrukčním návrhu v CAD programu a výpočtovém modelu pro simulaci zátěžných stavů v MKP programu. Získané výsledky z analýzy monokoku jsou porovnány s povolenými hodnotami dle pravidel Formule Student. V závěru práce je zhodnocen navržený kompozitní monokok.
The diploma thesis describes the design of a carbon fiber monocoque Formula Student car according to current rules. The first part is focused on construction solutions of frames used in Formula Student cars. Following is a summary of the important rules for constructing composite monocoque. Subsequently are described composite materials and their properties. The main part of the thesis deals with the structural design of the CAD program and a computational model to simulate the load case in FEM program. The obtained results from the analysis of the monocoque are compared with the values allowed by the rules of Formula Student. In conclusion of this thesis is evaluated the proposed composite monocoque.
Keywords:
carbon fiber; composite; FEM; foam core; Formula Student; frame; honeycomb; monocoque; prepreg; Formule Student; kompozity; MKP; monokok; prepreg; pěnové jádro; rám; uhlíková vlákna; voština
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/33301