Original title:
Vnitřní prostředí mateřských škol z hlediska požadavků stavební fyziky
Translated title:
The indoor environment of Kindergartens in terms of Building physics requirements
Authors:
Jechová, Marie ; Krupica, Roman (referee) ; Bantová, Sylva (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce s názvem „Vnitřní prostředí mateřských škol z hlediska požadavků stavební fyziky“ se věnuje problematice zajištění tepelného komfortu vnitřního prostředí a současně dostatečného osvětlení a proslunění denních místností mateřských škol. Práce je členěna do částí, které na sebe navazují a vzájemně se doplňují. V první části práce je rozebrán řešený problém, stanoveny legislativní požadavky, metody zpracování a cíle práce, které budou v závěru zhodnoceny. Součástí první části práce je definice objektu mateřské školy dle platné legislativy. Dále bude vysvětlena problematika osvětlení a proslunění, z pohledu platných zákonů, vyhlášek a norem. Budou uvedeny všechny potřebné veličiny, grafy, vzorce, výpočty a definice. Stejným způsobem bude v následujících kapitolách vysvětlena problematika tepelného komfortu vnitřního prostředí. V poslední části teorie bude udělen prostor pro představení simulačních a výpočetních softwarů, které budou použity k modelování jednotlivých variant, k porovnání současného a navrhovaného stavu a k vytvoření závěrů práce. Následovat bude praktická část, kde se práce zaměří na návrh okenních otvorů, způsobu zastínění a režimu větrání tak, aby jednotlivé místnosti splňovaly požadavky na denní osvětlení a proslunění a zároveň vyhovovala maximální teplota vnitřního vzduchu prostředí normovým požadavkům. Ve reálném objektu bylo v letních měsících provedeno experimentální měření potřebných vstupních údajů pro posouzení tepelné stability vnitřního prostředí. Ve finální části práce budou vysloveny závěry týkající se poměru podlahové plochy průsvitných částí obalových konstrukcí vůči podlahové ploše denní místnosti, a to tak aby byly splněny legislativní požadavky z hlediska zajištění tepelného i světelného komfortu vnitřního prostředí. Součástí závěru je souhrn případných opatření vedoucí k zajištění požadovaných parametrů a nástin budoucího řešení sledované problematiky.
The thesis titled "The indoor Environment of Kindergartens in Terms of Building Physics Requirements" addresses the challenges associated with ensuring thermal comfort in the indoor environment, while simultaneously providing adequate lighting and daylighting for the classrooms of kindergartens. The thesis is structured into interconnected and complementary sections. The first section dissects the identified problem, establishes legislative requirements, outlines research methods, and defines the objectives, which will be assessed in the conclusion. This section also includes the definition of the kindergarten object in accordance with current legislation. Furthermore, the issues of lighting and daylighting are explained from the perspective of applicable laws, regulations, and standards, incorporating all necessary variables, graphs, formulas, calculations, and definitions. Similarly, subsequent chapters will elaborate on the thermal comfort of the indoor environment. The final section of the theory provides an overview of simulation and computational software tools, employed to model different scenarios, compare the current and proposed conditions, and draw conclusions for the thesis. The practical section follows, focusing on the design of window openings, shading methods, and ventilation regimes to meet the requirements for daily lighting and daylighting while adhering to the maximum indoor air temperature in line with normative requirements. Experimental measurements of essential input data for assessing the thermal stability of the indoor environment were conducted during summer months in the existing facility. In the concluding part of the thesis, conclusions will be drawn regarding the ratio of floor area of transparent parts of building envelopes to the floor area of the classrooms. This is done to ensure compliance with legislative requirements concerning both thermal and lighting comfort in the indoor environment. The conclusion also summarizes potential measures to achieve the desired parameters and outlines a prospective solution to the addressed issues.
Keywords:
building overheating; building physics; BuildingDesign; daylight factor; existing state; extension; illumination; indoor air temperature; Kindergarten; reconstruction; shading; Simulation 2018.; thermal comfort of the indoor environment; thermal stability; ventilation regime; BuildingDesign; Mateřská škola; prosvětlení; přehřívání objektu; přístavba; rekonstrukce; režim větrání; Simulace 2018.; stavební fyzika; stávající stav; stínění; tepelná stabilita; tepelný komfort vnitřního prostředí; teplota vnitřního vzduchu; činitel denní osvětlenosti
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/244345