Original title:
AeroWorks: Vizuální systém identifikace režimů letounu
Translated title:
AeroWorks: Visual Identification of Aircraft Flight Regimes
Authors:
Kardoš, Juraj ; Dittrich, Petr (referee) ; Chudý, Peter (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá vizuální detekcí režimů letounu. Obsahuje popis modelu prostorového pohybu letounu a způsoby vizualizace letových parametrů prostřednictvím letových přístrojů. Práce podává návrh systému pro vizuální detekci režimů letounu. Navrhnutý systém postupně zpracovává každou snímku ve dvou fázích, nejdřív vykoná stabilizaci videa a následně se provede vizuální identifikace hodnot ukazatelů stavových veličin letounu. Stabilizace videa je založená na detekci zájmových bodů a výpočtu optického toku. Snímky jsou transformovány tak aby se co nejvíce překrývali a minimalizoval se tak nežádoucí pohyb kamery. Detekce hodnot, zobrazovaných na letových přístrojích, je založená na Houghově transformaci. V práci je zahrnut popis vytvořené aplikace, která na videozáznamu z pilotní kabiny letounu dokáže rozpoznat hodnoty zobrazené na specifikovaných letových přístrojích.
This Bachelor thesis deals with the visual identification of an aircraft flight's regimes. It describes the spatial motion of an airplane along with the visualization of flight parameters and also proposes a system for a flight regime visual identification. The system processes the input video on a frame by frame basis in two steps. Initially, the video is being stabilized and the system subsequently proceeds in identification of flight related quantities describing the current flight state. Video stabilization is based on feature points detection and an optical flow calculation. Video frames are transformed in order to achieve sufficient consecutive frames overlap and thus to minimize the parasitic oscillations of the video acquisition system. Identification of values indicated by flight instruments is based on the Hough line transform approach. The thesis also includes a description of an application that analyzes a video from the cockpit of an aircraft and is able to recognize the instrument values displayed on specified flight instruments.
Keywords:
aircraft; aircraft flight regimes; computer vision; Feature points; flight instruments; flight parameters; Hough transform; OpenCV.; optical flow; video analysis; video stabilization; visualization; analýza videa; Houghova transformace; letoun; letové parametry; letové přístroje; OpenCV.; optický tok; režimy letounu; stabilizace videa; strojové vidění; vizualizace; Zájmové body
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/55122