Original title:
Třífázový DC/AC střídač na malé napětí pro synchronní motor AXi 5345/18
Translated title:
Three-phase low-voltage DC/AC converter for a synchronous motor AXi 5345/18
Authors:
Popek, Michal ; Červinka, Dalibor (referee) ; Vorel, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je popsat, navrhnout a postavit třífázový DC/AC střídač na malé napětí pro synchronní motor AXI 5345/18, který bude pracovat v režimu EC motoru. Střídač je napájen ze stejnosměrného zdroje napětí o velikosti 24V. Kvůli úspoře místa je toto zapojení navrženo na třech samostatných deskách plošných spojů, které jsou vzájemně propojeny samozařezávacími konektory. Řízení je provedeno pomocí zpětné proudové smyčky realizované aktivní elektronikou a nadřazeným obvodem MC 33035. Vlastní zapojení proudové smyčky je kromě řízení přizpůsobeno pro otestování proudových čidel ACS750. Výkonová elektronika střídače je realizována pomocí bezpotenciálového modulu GWM 120-0075P3 tvořeného 6 mosfet tranzistory. Navržené zapojení není určeno pro konkrétní realizaci, ale mohlo by sloužit pro regulaci pohonu kola, pomocného pohonu na lokomotivu nebo v zařízeních, kde postačí levnější servopohon za cenu horších parametrů regulačního obvodu.
The target of this master's thesis is to describe, design and construct an extra low voltage three-phase DC/AC inverter for the motor AXI 5345/18, which will work in EC motor mode. The inverter is supplied by DC source 24 V. In order to save place, the wiring is designed on three separated printed board circuits. These are connected together by connectors for ribbon cables. The control is done by reverse current loop realized by active electronics and superior circuit MC 33035. The proper wiring of current loop is conformed for both control and testing of jet sensors ACS750. Power electronics of the inverter is realized by potential-free modul GWM 120-0075P3 consisted of 6 mosfet transistors. The designed wiring is not set for the concrete realisation, but it can be used for control of propulsion of the wheel, auxiliary propulsion of engine or in appliances, where servo with worse parameters of control loop is used in a sufficent way and it can be cheaper.
Keywords:
circuit MC33153 and MC 33035; Control of EC motor; current sensor ACS750; transistor module GWM; obvod MC33153 a MC 33035; proudová čidla ACS750; tranzistorový modul GWM 120-0075P3; Řízení EC motoru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/16089