Original title:
Železniční most
Translated title:
Railway Bridge
Authors:
Jirkovská, Eva ; Straka,, Bohumil (referee) ; Buchta, Stanislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá návrhem a statickým posouzením ocelového železničního mostu s rozpětím 36,6 m. Most se nachází na dvoukolejní koridorové trati Košice - Púchov. Je tvořený dvěma svařovanými mostními konstrukcemi spojenými podélní dilatační spárou. Hlavní konstrukci tvoří čtyři plnostěnné nosníky uložené na ocelových kalotových ložiskách. Mostovka je horní s vanou pro kolejové lože, které je v místě mostu průběžné. Ztužení mostu je zabezpečeno kolejovým ložem a vodorovným a příčným příhradovým ztužením. Po obou stranách mostu vedou lávky pro pěší se šířkou 1,5 m.
The thesis deals with design and static assessment of the steel railway bridge with a span 36,6 m. The bridge is located on the two-track corridor line Košice - Púchov. It consists of two bridge structures connected by a longitudinal expansion joint. The main construction consists of four solid welded beams mounted on steel calotte bearings. The bridge deck is the top with a tub for the track bed, which is continuous at the site of the bridge. Bridging the bridge is secured by a track bed and a horizontal and lateral truss bracing. On both sides of the bridge are pedestrian walkways with a width of 1,5 m.
Keywords:
footbridge; ortotropic steel deck; railway steel bridge; solid main beams; track bed; two bridge structures; upper bridge deck; welded; dvě mostní konstrukce; horní mostovka; kolejové lože; lávka; ortotropní ocelová mostovka; plnostenné hlavní nosníky; svařovaný; železniční ocelový most
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/137542