Original title:
Tříválcový řadový zážehový motor
Translated title:
Three-cylinder in-line gasoline engine
Authors:
Balash, Ievgen ; Kaplan, Zdeněk (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá návrhem hnacího ústrojí přeplňovaného tříválcového řadového zážehového motoru dle zadaných parametrů. V práci jsou představeny tři varianty vyvážení momentu odstředivých sil klikového hřídele a vyvažovací jednotka momentu setrvačných sil posuvných částí I. řádu. Dále je proveden výpočet torzního kmitání hnacího ústrojí a navrženy parametry a konstrukční řešení pryžového tlumiče. Na závěr je provedena pevnostní analýza klikového hřídele bez tlumiče a s tlumičem torzních kmitů.
The main aim of this master’s thesis is to design the powertrain of turbocharged threecylinder in-line gasoline engine based on given parameters. The work introduces three variants of balancing of inertia moment of rotating masses and balancer unit of first order moment of inertia of reciprocating parts. The thesis also presents calculation of torsion vibration of the powertrain and structural design of the rubber damper. In conclusion a stress analysis of the crankshaft is submitted with and without torsion vibration damper.
Keywords:
crankshaft; crankshaft balancing; FEM; stress analysis; torsion vibration damper; klikový hřídel; MKP; pevnostní analýza; tlumič torzních kmitů; vyvážení klikového hřídele
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/33240