Original title:
Odhad životnosti železobetonových mostů
Translated title:
Life-cycle analysis of reinforced concrete bridges
Authors:
Doležel, Jiří ; Vítek,, Jan (referee) ; Pukl,, Radomír (referee) ; Novák, Drahomír (advisor) Document type: Doctoral theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
S narůstajícím stářím betonových mostů pozemních komunikací je velmi aktuální otázka určení jejich spolehlivosti a úrovně zatížitelnosti pro požadovanou zbytkovou životnost konstrukce. Doktorská práce představuje ucelenou metodiku posouzení spolehlivosti železobetonových a předpjatých mostů založenou na virtuální simulaci porušení konstrukce nelineární metodou konečných prvků na deterministické a stochastické úrovni. Hodnoty zatížitelnosti jsou stanoveny na základě odhadu návrhové únosnosti konstrukce metodami globálního součinitele spolehlivosti, anebo na základě plně pravděpodobnostní analýzy únosnosti s přímým odhadem zatížitelnosti. V rámci plně pravděpodobnostních výpočtů se použije simulační technika Latin Hypercube Sampling.
With increasing age of the concrete road bridges, the highly topical question is to determine their reliability and load-bearing capacity level required for the residual life of the structure. Doctoral thesis presents a comprehensive methodology for assessing the reliability of reinforced and prestressed concrete bridges based on non-linear finite element method damage and failure virtual simulations at both deterministic and stochastic levels. Load-bearing capacity values are specified by the structure’s design load capacity estimation by global safety factor methods or they are based on a fully probabilistic load capacity analysis using the direct resistance estimation. For the fully probabilistic calculations, the simulation technique Latin Hypercube Sampling is used.
Keywords:
a global safety factor; load-bearing capaly; model uncertainty; Nonlinear finite element analysis; reliability index; globální součinitel spolehlivosti; index spolehlivosti; modelové nejistoty; Nelineární analýza metodou konečných prvků; zatížitelnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/69193