Original title:
Pětiválcový řadový vznětový motor s vyvažovací jednotkou
Translated title:
Five-cylinder in-line diesel engine with balancing unit
Authors:
Štefaňák, Petr ; Dundálek, Radim (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je návrh řadového vznětového pětiválcového motoru se zadanými počátečními parametry. V práci bude proveden rozbor vyváženosti motoru, odstranění vlivu nevyvážených hmot pomocí vývažků na klikové hřídeli a samostatné vyvažovací jednotky. Dále bude proveden rozbor torzního kmitání hnacího ústrojí, následovaný minimalizací vlivu tohoto kmitání pomocí pryžového tlumiče torzních kmitů. Na závěr bude provedena modální a napěťová analýza klikové hřídele pomocí MKP programu.
The purpose of this work is design of a five-cylinder in-line diesel engine with the given initial parameters. The work will be analyzed by balancing the engine, remove the effects of unbalanced masses by the unbalance of the crankshaft and separate balancing unit. It will also be analyzed driveline torsion vibration, followed by reducing the effects of torsion vibration by using rubber torsion vibration dampers. At the conclusion will be modal and stress analysis of the crankshaft using the FEM program.
Keywords:
balancing unit; crankshaft; modal analysis; torsion vibration damper; kliková hřídel; modální analýza; tlumič torzních kmitů; vyvažovací jednotka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/6522