Original title:
Teplotní vlastnosti automobilových světelných zdrojů
Translated title:
Thermal Properties of Automotive Light Sources
Authors:
Halbich, Adam ; Štěpánek, Jaroslav (referee) ; Baxant, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
ABSTRAKT Cílem práce bylo zpracovat teoretický základ potřebný pro lepší pochopení problematiky teplotních simulací, provést konkrétní simulaci a její odladění podle měření na skutečném zdroji. Pozornost byla věnována druhům světelných zdrojů v automobilových světlometech, dále pak formám přenosu tepla, tepelným simulacím a možnostem měření a ověření výsledků. Praktická část práce se zaměřila na rozbor konkrétního zdroje světla a vytvoření jeho 3D modelu. Následoval popis jeho materiálových vlastností. U vybraného modelu byly změřeny reálné teplotní vlastnosti. Dále byla provedena teplotní simulace vytvořeného modelu a její optimalizace pomocí provedeného měření.
The goal of this thesis was to process theoretical basis required for better understanding the matters of thermal simulations, to perform particular simulation and its debugging according to the measurement on actual sample. Theoretical part focuses on the variety of the automotive light sources, then kinds of heat transfer, thermal simulations and possibilities of measurement and results verifying. Practical approach was consisted of reverse engineering of particular light source and building its 3D model. In consequence, the characterization of the material properties was made. At the end the thermal simulation of designed 3D model was performed and the optimalization according to realized measurement was implemented.
Keywords:
Automotive light sources; finite element method; halogen bulb; thermal simulation; automobilové zdroje světla; halogenová žárovka; metoda konečných prvků; teplotní simulace
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/65599