Original title:
Akcelerace algoritmů na architektuře Larrabee
Translated title:
Algorithm Acceleration on Larrabee Platform
Authors:
Veselý, Ivo ; Seeman, Michal (referee) ; Zemčík, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Intel Larrabee je jednou z prvních plně programovatelných grafických architektur. Práce popisuje tuto více-jádrovou architekturu z pohledu hardwarové implementace i z pohledu programovacího modelu. Larrabee sází na mnoho úplných in-order jader vystavěných nad instrukční sadou x86. Jádra obsahují čtyři hardwarová vlákna, každé vybavené svou vlastní sadou registrů, a novou vektorovou jednotkou. Vektorová jednotka společně s rozšířením instrukční sady rapidně zvyšují výkonnost systému. Nové režimy cachování přispívají ke zvýšení propustnosti i v případě nespojitých datových struktur. Zaměření této architektury proto není jen počítačová grafika nebo zpracování obrazu ale všechny paralelní úkoly. Druhá část textu se zabývá syntézou hologramu. Konkrétně přináší dvě nové metody pro generování množiny bodových světelných zdrojů se zadanou vyzařovací charakteristikou.
Intel Larrabee is one of the first of fully programmable graphical architectures. Thesis describes this many-core architecture by hardware implementation and programmer's model point of view. Larrabee bets on many complete in-order cores, built over x86 instruction set. Cores contains four hardware threads, each with it's own register file, and new vector processing unit. Vector processing unit together with instruction set extension rapidly increases system performance. New cache modes helps to increase throughput even when irregular data structures. This architecture is not focused only on computer graphics nor image processing, but all parallel tasks. Second part of this text deals with hologram synthesis. Specifically, it brings two new methods for patch of point light sources generation with concrete radiation.
Keywords:
computer graphics; GPGPU; hologram synthesis; image processing; Larrabee; many-core computing; optical field.; parallel computing; SIMD; GPGPU; Larrabee; optické pole.; paralelní počítání; počítačová grafika; SIMD; syntéza hologramu; více-jádrové počítání; zpracování obrazu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/52800