Original title:
Stanovení emisí CO2 výfukových plynů u CNG, benzinových a naftových vozidel
Translated title:
Determination of CO2 exhaust emissions for CNG, petrol and diesel vehicles
Authors:
Chytil, Ivo ; Libich, Jiří (referee) ; Bača, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce na téma Stanovení emisí CO2 výfukových plynů u CNG, benzinových a naftových vozidel se zabývá problematikou produkce oxidu uhličitého ze spalování paliv. V první části práce jsou teoretické metody výpočtu porovnány s hodnotami, které jsou uváděny výrobci vybraných automobilů. V druhé části práce byla produkce CO2 vypočtena dle zvolené metody a získaných reálných dat z provozu. Na základě těchto výpočtů je vyhodnocena procentuální úspora CO2 v závislosti na použitém palivu. Z reálných dat z provozu jsou vyhodnoceny finanční náklady na provoz jednotlivých typů vozidel i v porovnání s hybridními vozidly a elektromobily. V závěrečné části diplomové práce bylo navrhnuto poměrové uspořádání typových vozidel vozového parku s ohledem na finanční/ekologický aspekt.
The thesis deals with the topic of Carbon dioxide emissions that are created by Petrol, Diesel and CNG vehicles. In the first part of the thesis, the results of theoretical calculations are compared with the values of the manufacturer of the specific vehicle. In the second part, a specific method has been selected for calculations with real data from transport. The savings of CO2 produced by the specific vehicle are expressed in percentage – depending on the fuel used. The operating expenses from the real data are calculated and compared with hybrid and electric vehicles. In the final part of the thesis, the ratio of fleet type vehicles to the financial/ecological aspect was proposed.
Keywords:
Carbon dioxide; CNG; CO2; Diesel; Emission; Exhaust gases; Petrol; Benzín; CNG; CO2; Emise; Nafta; Oxid uhličitý; Výfukové plyny
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/80914