Original title:
Čtyřválcový zážehový motor s excentrickým klikovým mechanismem pro osobní vozidla
Translated title:
Four-cylinder petrol engine with eccentric crank mechanism for passenger vehicles
Authors:
Mlčoch, Pavel ; Kaplan, Zdeněk (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Úkolem diplomové práce je prozkoumat potenciál vyosení klikového mechanismu zážehového řadového čtyřválcového motoru z hlediska snížení třecích ztrát v pístní skupině. Je zkoumán vliv excentricity na kinematiku, dynamiku a vyvážení klikového ústrojí. Následně je navrženo konkrétní vyvážení a 3D model klikové hřídele. Hřídel je podrobena výpočtu na únavovou životnost prostřednictvím metody LSA, která zahrnuje vliv vynuceného torzního kmitání a využívá výstupy z MKP softwaru (ANSYS APDL). Práce také obsahuje návrh dvou variant pryžového tlumiče torzních kmitů umístěného na řemenici s následným výběrem vhodnější varianty.
This Diploma Thesis is aimed at exploring the potential of offset crankshaft mechanism for four cylinder inline petrol engine in terms of reducing the frictional losses of the piston group. Thesis deals with the influence of eccentricity on kinematics, dynamics and balance of the crank train. Furthermore, specific crankshaft balancing is elaborated and applied on 3D CAD model of the crankshaft. Calculation of fatigue safety factor using the advanced LSA method that takes into consideration the effect of forced torsional vibration and utilizes outputs from the FEA software (ANSYS APDL) is performed as well. Thesis also includes design of two options of rubber torsion damper mounted on the engine belt pulley and the follow-up choosing of the more advisable one.
Keywords:
crank mechanism; crankshaft offset; cylinder offset; eccentric; eccentric crank mechanism; friction losses; excentr; excentrický klikový mechanismus; klikový mechanismus; třecí ztráty; vyosení klikového mechanismu; vyosení válce
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/39347