Original title:
Pětiválcový vznětový motor pro užitková vozidla
Translated title:
Five-cylinder diesel engine for commercial vehicles
Authors:
Švarc, Marek ; Kučera, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je návrh konfigurace a způsobu vyvážení klikového mechanismu se zadanými parametry. Pro konkrétní konfiguraci je zpracován výkres klikového hřídele a provedena pevnostní kontrola v MKP softwaru Ansys s uvážením torzních kmitů klikového hřídele. V závěru práce je proveden ideový návrh tlumiče torzních kmitů a ověřen jeho vliv na namáhání klikového hřídele v MKP softwaru Ansys.
The aim of this diploma thesis is the design of the configuration and the method of balancing the crank mechanism with the specified parameters. For a particular configuration, a crankshaft drawing is processed and a strength analysis, considering the crankshaft torsional vibrations is performed in Ansys FEM software. At the end of the thesis, an ideological design of the torsional vibration damper and its effect on the crankshaft stress in the Ansys FEM software is performed.
Keywords:
Ansys; balancing; crank mechanism; crankshaft; engine; FEM; powertrain; torsional damper; torsional vibrations; torsional vibrations damper; Ansys; hnací ústrojí; klikový hřídel; klikový mechanismus; MKP; motor; tlumič torzních kmitů; torzní kmity; torzní tlumič; vyvažování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/66562