Original title:
Stacionární jednotky pro mazání hlavy kolejnice
Translated title:
Off-board systems for top-of-rail lubrication
Authors:
Málek, Jan ; Kvarda, Daniel (referee) ; Galas, Radovan (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Předložená bakalářská práce se zabývá tématem stacionárních zařízení pro mazání hlavy kolejnice v oblasti drážní dopravy. Obsahem práce je také pohovoření o kontaktu kola a kolejnice, popis principu funkce těchto zařízení a rozbor několika zařízení této kategorie. V úvodu práce jsou vysvětleny některé pojmy z oblasti kontaktu kola a kolejnice jako typy a části kolejnic, adheze, skluz, trakční křivka. Práce se pak zabývá popisem systémů pro mazání temene hlavy kolejnice i systémy mazání pojížděné hrany hlavy kolejnice. V práci lze nalézt zařízení od nejvýznamnějších výrobců v tomto segmentu jako SKF-Lincoln, Whitmore, Loram a dalších. V práci je také zmíněn aktuální stav používání těchto zařízení v České republice. Závěr práce je pak věnován zhodnocení výhod a nevýhod jednotlivých popisovaných zařízení.
This bachelor’s thesis is focused on rail off-board lubrication system. The main part of this thesis is explaining of function and design few certain lubrication systems. In this thesis are explained aspects of wheel-rail contact, such as types and parts of rail, adhesion, slip, creep–traction diagram. Another part of this thesis is description of few certain lubrication system for top of rail and gauge face application. In this thesis are explained product of major companies of friction management industries such as SKF-Lincoln, Whitmore, Loram. Additional part of this thesis speaks about usage and development of this devices in Czech Republic. Output of this thesis is conclusion about advantages and disadvantages these certain devices.
Keywords:
adhesion; lubrication; railtrack; railway; tribology; wheel; adheze; dráha; kolejnice; kolo; mazání; tribologie
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/82084