Original title:
Předpjatý komorový most
Translated title:
Prestressed box girder bridge
Authors:
Štíchová, Kateřina ; Štefan, Petr (referee) ; Koláček, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Předmětem této diplomové práce je návrh mostní konstrukce, která se nachází v extravilánu mezi městem Chomutov a obcí Křimov. Hlavním účelem tohoto objektu je převedení silnice první třídy I/7 přes údolí. Jsou navrženy tři varianty řešení, přičemž pro podrobné řešení je zvolena varianta předpjatého komorového mostu se šikmými stěnami. Hlavní nosná konstrukce je navržena jako spojitá o pěti polích s rozpětími 46,50 + 58,00 + 58,00 + 58,00 + 46,50 m, z dodatečně předpjatého monolitického betonu. Celková délka nosné konstrukce je 269,00 m a šířka nosné konstrukce 13,50 m, půdorysně je most přímý. Konstrukce je analyzována prostřednictvím několika zjednodušených modelů, které jsou vytvořeny v programu Scia Engineer 20.0. Analýza konstrukce je provedena v podélném i příčném směru. Posudky na mezní stav únosnosti a mezní stav použitelnosti jsou provedeny dle platných norem. Součástí této práce je také časově závislá analýza (TDA), která zohledňuje vliv fází výstavby.
The subject of this diploma thesis is the design of a load–bearing structure, whitch is situated in the extravillain between the town of Chomutov and the village Křimov. Main purpose of this structure is to pass a roadway I/7 across the valley. There are three options of design and one of them – the prestressed box girder bridge with slanted walls is chosen for more detailed elaboration. The major load–bearing structure is five–span with lenghts 46.50 + 58.00 + 58.00 + 58.00 + 46.50 m, made of post–tensioned nad cast–in–place concrete. The total lenght of load–bearing structure is 269.00 m and the width of load–bearing structure is 13.50 m, the bridge is straight in plan. The structure is analyzed by several computational models, which are designed in Scia Engineer 20.0 software. The structure is analysed in longitudinal and cross directions. The assessments of load state limit and usability limit state are made according to valid standards. This thesis also included time dependent analysis (TDA), that takes construction stage analysis into account.
Keywords:
cross beam of box girder bridge; influence lines; load state limit; moving load; Prestressed box girder bridge; prestressed concrete; shear lag; strut and tie analogy; TDA; usability limit state.; mezní stav použitelnosti.; mezní stav únosnosti; pohyblivé zatížení; předpjatý beton; Předpjatý komorový most; příhradová analogie; příčinkové čáry; příčník komorového mostu; smykové ochabnutí; TDA
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/196280