Original title:
Blender plugin pro převod modelů na vektorovou grafiku
Translated title:
Blender Plugin for Conversion of Models to Vector Graphic
Authors:
Kopáček, Jiří ; Chlubna, Tomáš (referee) ; Milet, Tomáš (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce řeší návrh a implementaci rozšíření (pluginu) pro software Blender. Toto rozšíření přidává funkcionalitu převodu 3D modelů ve scéně Blenderu na soubor 2D vektorové grafiky ve formátu SVG tak, aby tento soubor reprezentoval původní scénu. Práce se zabývá tvorbou uživatelského rozhraní pluginu, převodem souřadnic vrcholů modelů ze 3D souřadnic scény na 2D souřadnice okna, výpočtem barvy výsledných polygonů na základě osvětlení a barvy materiálu, řezáním konfliktních (zaklíněných) objektů a určováním pořadí, v jakém je třeba výsledné polygony vykreslit. Výsledkem implementace je plugin, který umožňuje uživateli namísto ruční tvorby 2D vektorových obrázků vytvářet 3D modely, které lze následně ze scény Blenderu převádět (fotit) do souborů vektorové grafiky ve formátu SVG.
This thesis deals with the design and implementation of an extension (plugin) for Blender software. This extensions adds the feature of converting 3D models in a Blender scene to a 2D vector graphics file in the SVG format that represents the original scene. The thesis focuses on creating the plugin's user interface, conversion of vertex coordinates from 3D scene to 2D window coordinates, calculating the resulting polygon color based on lighting and material, cutting of conflicting (colliding) objects and determining the order in which the resulting polygons have to be drawn. The result of the implementation is a plugin that allows the user to create 3D models which can be converted (snapshot) to SVG formatted vector graphics files, instead of manually creating 2D vector images.
Keywords:
3D to 2D; 3D to SVG; addon; Blender; collision detection; cutting; depth sorting; model conversion; model to SVG; octree; plugin; Python; vector graphics; 3D na 2D; 3D na SVG; addon; Blender; detekce kolizí; hloubkové řazení; model na SVG; oktálový strom; plugin; Python; převod modelu; vektorová grafika; řezání
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/198927