Original title:
Využití diagnostických metod při posuzování školní zralosti
Translated title:
Use of diagnostic methods when assessing school maturity.
Authors:
STAŇKOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této bakalářské práce je využívání diagnostických metod při posuzování školní zralosti. V teoretické části jsem vymezila pojem školní zralost, školní připravenost a znaky školní zralosti. Dále tato práce obsahuje určení pojmu odklad školní docházky. Porovnala jsem psychologické posuzování v pedagogicko-psychologické poradně a mateřských škol. Nabídla jsem přehled užívaných diagnostických metod a jednotlivě metody charakterizovala. V závěru jsme zhodnotila využívání nejčastějších jednotlivých diagnostických metod. V praktické části bylo mým úkolem zjistit používání jednotlivých diagnostických metod při posuzování školní zralosti. Výzkum probíhal formou dotazníku v regionu Jižních Čech. Dotazníkové šeření bylo v případě potřeby doplněno rozhovorem.ABSTRACTS The theme of this thesis is the use of diagnostic methods in assessing school maturity. In the theoretical part, I defined the concept of school readiness, school readiness and school signs of maturity. Furthermore, this work includes the determination of the concept of postponement of schooling. I compared the psychological assessment in educational and psychological counseling and nursery schools. I offered an overview of diagnostic methods used and the method characterized individually. In conclusion, we evaluated the use of the most common diagnostic methods. In the practical part of my job was to determine the use of diagnostic methods in the assessment of school maturity. The research was conducted through a questionnaire in the region of South Bohemia. The questionnaire was Serena, if necessary supplemented by interview.
Keywords:
a test of laterality; diagnostic methods; diagnostics; drawing the human figure; educational diagnosis; school readiness; school signs of maturity; the approximate test; diagnostické metody; diagnostika; kresba lidské postavy; orientační test; pedagogická diagnostika; test laterality; znaky školní zralosti; školní zralost Citation: STAŇKOVÁ, Tereza. Využití diagnostických metod při posuzování školní zralosti. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/20002