Original title:
Podpůrné měniče v elektrické trakci
Translated title:
Auxiliary inverters for electric traction
Authors:
Polášek, Petr ; Pazdera, Ivo (referee) ; Červinka, Dalibor (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá vybranou problematikou z oblasti elektrické trakce. Zabývá se návrhem modulu pro řízení EC motoru o jmenovitém napětí 24V a jmenovitém proudu 100A. Detailně jsou rozebrány možnosti i principy řízení EC motoru. K řízení je použit jednoúčelový IO MC33035, který je přímo určen k řízení EC motorů. Práce popisuje realizaci nejprve zkušební a poté i finální verze měniče určeného pro pohon oběhového čerpadla chladícího okruhu v lokomotivě. Měnič si zachovává i určitý stupeň univerzálnosti a lze jej použít i v různých jiných aplikacích. Pomocí realizovaného měniče byla též vypracována laboratorní úloha a byl vytvořen vzorový protokol. V druhé části práce je uveden návrh a popsána realizace DC/DC měniče s výstupním napětím 24V, napájeným z 12V baterie. Jmenovitý výstupní proud je 4A. Tento zdroj slouží pro napájení řídící jednotky trakčního vozidla, a je proveden jako spínaný zdroj obsahující rezonanční měnič. Součástí práce je i prezentace změřených parametrů hotového měniče.
This thesis concerns with specified problems of an electric traction. It deals with the concept of module controlling EC motor of the voltage 24V and the current 100A. There are described possibilities and principles of controlling EC motor in detail. For controlling, the single-purpose IO MC33035, which is directly specified for it, is used. The thesis describes implementation of both testing and final versions of converter for a circulating pump drive of a cooling circuit in locomotives. The convertor is partly universal and can be used in other applications. According to the implemented convertor, a laboratory test and a model protocol were made. In the second part, the concept is described as well as the implementation of DC/DC conventor of output voltage of 24V and which is supplied by 12V battery. The specified output current is 4A. It is used for supplying of the controlling traction vehicle unit and is installed as a boost convertor which contains a resonance conventor. The presentation of measured parameters of the complete convertor is either a part of this thesis.
Keywords:
brushless; circulating pump; EC motor; engine controls; Halls probe; MC33035; MC33039; pusher; resonant inverter; switching of motors; switching source; bezkomutátorový; EC motor; hallovy sondy; lokomotiva; MC33035; MC33039; oběhové čerpadlo; rezonanční měnič; spínaný zdroj; spínání motoru; řízení motoru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/9848