Original title:
Podvozky závodních motocyklů
Translated title:
Chassis of racing motorcycles
Authors:
Kudr, Jan ; Ramík, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zabývá motocyklovými podvozky jako celku i jejich jednotlivým komponentům se zaměřením na závodní odvětví. Je zde probrána problematika geometrie podvozku a její vlivy na jízdní vlastnosti. S geometrií podvozku a jízdním stylem jezdce úzce souvisí nastavení pružení a tlumení. Ruku v ruce s nastavením podvozku jde opotřebení pneumatik, které může být ukazatelem, jak dobře nebo špatně jsme podvozek nastavili.
Those theses describe complex of motorbike chassis and components from racing sector. Here is explained geometry of motorbike chassis and impact to riding properties. Geometry of motorbike chassis and driving style are closely linked with adjusting of damping and springing. In the end, depending on chassis adjustment tires can show us how good or how bad is adjusted the chassis.
Keywords:
absorber; chassis; damping; damping adjustment; Motorbike; spring; springing; tire; Motocykl; nastavení podvozku; pneumatika; podvozek; pružení; pružina; tlumení; tlumič
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/505